Het is voor iedere recruiter een uitdaging om het juiste personeel te werven voor een nieuwe opdracht. Soms vind je op papier de perfecte kandidaat en dan blijkt er in het echt geen match te zijn met de bedrijfscultuur. Het zou ideaal zijn als je in één klap de juiste kandidaat vindt die waardevol is voor de organisatie van de opdrachtgever én zich kan identificeren met de cultuur van het bedrijf. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt doorlopen om een succes te maken van je zoektocht. 

Als je de zoektocht vanaf het begin op de juiste manier aanpakt, zul je gauw het gewenste resultaat zien: kandidaten stappen met plezier over naar een nieuwe werkgever! Deze 5 tips helpen je om van het wervingsproces een succes te maken.

Creëer je eigen ‘kandidatenpool’ waarin je de ideale medewerker kunt werven.

Verbreed je horizon en kijk verder dan de online vacaturebanken en advertenties in de krant. Maak gebruik van de bekende social media-kanalen. Dit doe je niet alleen om vacatures te plaatsen en reacties te monitoren. Je kan op deze platformen ook ‘scouten’ naar potentiële kandidaten. Degene waar jij naar op zoek bent heeft al een baan en is waarschijnlijk niet bewust op zoek naar iets nieuws.

Goed om te weten:

  • Jouw potentiële kandidaten hebben hun CV geplaatst op de bekende vacaturebanken.
  • Jouw potentiële kandidaten hebben in de meeste gevallen een up-to-date LinkedIn-profiel.
  • In de meeste gevallen zijn jouw potentiële kandidaten niet eens op zoek naar een nieuwe baan.
  • Jouw potentiële kandidaten lopen rond op verschillende beurzen en congressen.

Als recruiter doe je er goed aan om een kandidatenpool aan te leggen. Zodra er een vacature vrijkomt hoef je alleen maar contact op te nemen met een geschikte kandidaat uit je eigen pool.

Ga voor zekerheid bij het werven van nieuw personeel.

Sommige recruiters zijn van mening dat je iemand moet aannemen die exact dezelfde baan heeft (gehad) in precies dezelfde branche met hetzelfde zakelijke klimaat bij een bedrijf met een vergelijkbare cultuur. ‘Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller van toekomstig gedrag’, zegt men dan.

Wie kent de cultuur van een organisatie beter dan degenen die er al werken? Precies, de medewerkers zelf. Daarom is het aan te raden om gebruik te maken van ‘referral recruitment’. Deze manier van werven maakt gebruik van werknemers om nieuwe collega’s te vinden. Behalve dat het kostenbesparend is, vergroot je hiermee de kans op een match omdat medewerkers meestal goed kunnen inschatten of iemand bij het bedrijf past.

Bied meer dan de concurrentie.

Het is in ieders belang dat je als intermediair een duurzame relatie aangaat met zowel de werknemer als inlener. In eerste instantie wil je de openstaande vacature invullen, tegelijkertijd wil je dat de nieuwe werknemer niets tekort komt bij de nieuwe werkgever. Het is zonde als je een vacature opvult met de perfecte kandidaat om hem of haar binnen een korte periode te verliezen.

Wil je de beste kandidaten aantrekken en houden? Zorg er dan voor dat je naast prima secundaire voorwaarden in ieder geval een marktconform salaris aanbiedt. Wees dus voorbereid en zoek per vacature uit wat men gemiddeld verdient in de betreffende branche. Als er voldoende ruimte is om boven een marktconform salaris te zitten, kun je overwegen om dit tijdens onderhandelingen bespreken. Je wilt op dit vlak niet te zuinig zijn omdat de kans bestaat dat de kandidaat een beter aanbod heeft gekregen van je collega.

Maak gebruik van een eigen website.

Met jouw website kun je een eigen visie, missie en doelen uitdragen. Uiteraard kun je hiermee ook de opdrachtgevers/inleners presenteren die je bewust hebt gekozen om het plaatje compleet te maken. Als de potentiële werknemer zich kan identificeren met jouw presentatie kan die gelijk contact met je opnemen.

Vergeet niet om referentieonderzoek te doen.

Dit gedeelte is van belang omdat het je nog meer zekerheid kan bieden bij het werven en selecteren van de juiste kandidaten. Doe je dit niet en zorgt de nieuwe medewerker voor problemen bij de nieuwe werkgever, dan kan het zijn dat men jou hiervoor laat opdraaien.

Vacatures

In rustige periodes heb je minder of helemaal geen openstaande vacatures maar dat hoeft niet te betekenen dat er voor jou geen werk is. Je kunt zelf vacatures publiceren op jouw website of de bekende vacaturebanken. Op deze manier creëer je de mogelijkheid om geschikte kandidaten te werven voor je eigen talentenpool.

Misschien heb je op het moment zelf geen openstaande vacatures maar zodra dit wel het geval is kun je snel schakelen vanwege deze voorbereidingen. Het is verstandig om een selectie van de vijf beste kandidaten te maken. Het kan namelijk gebeuren dat de ‘nummer 1’ de proeftijd ‘niet overleeft’.