Zelf een uitzendbureau beginnen

Heb je een aantal jaren ervaring als recruiter, intercedent of vestigingsmanager van een uitzendbureau, dan zal je ongetwijfeld jezelf de vraag hebben gesteld: Een eigen uitzendbureau beginnen, is dat wat voor mij?

Maar welke stappen moet je nemen op een uitzendbureau om te richten? Wat zijn de kosten en risico’s van het starten van een uitzendbureau? Hoe werkt het met certificering? Hoe richt ik mijn frontoffice en backoffice in?

In dit artikel vind je handvatten om stap-voor-stap een uitzendbureau te starten en handige inside tips zodat je goed voorbereid aan de slag kunt gaan.

Ja, stuur mij meer info over uitzendbureau starten!

Ben je benieuwd naar onze tarieven en werkwijze? Vraag een offerte aan en ontvang binnen 1 werkdag meer informatie

Jouw uitzendbureau: stappenplan

Wat moet je regelen voordat je een eigen uitzendbureau begint? In dit stappenplan lees je de stappen die je moet nemen om een eigen uitzendbureau te starten.

1. Kies welke diensten je aanbiedt

Als uitzendbureau zijn er vier soorten diensten die je kunt aanbieden:

  • Uitzenden: bemiddeling in uitzendkrachten voor de opvang van “piek en ziek” bij de inlener. 
  • Detachering: bemiddeling in langere opdrachten met vaak daarna overname van de werknemer door de inlener.
  • ZZP bemiddeling: bemiddeling in zzp’ers en opdrachtgevers.
  • Werving en selectie: jij werft en selecteert de kandidaat, maar de inlener neemt deze zelf in dienst. 

2. Kies je uitzendbureau niche

De meeste uitzendbureaus bieden alle drie soorten diensten aan (of een combinatie).  Maar vaak wel gericht op een of meer specifieke branches of regios. Door te specialiseren in een niche of regio, kan je een hoger tarief vragen en beter(e) kandidaten en opdrachtgevers vinden. 

 3. Kies een goede naam en branding

Zodra je weet wat voor soort uitzendbureau je wilt zijn, is het tijd om een goede naam te bedenken. Je naam is en belangrijk onderdeel van je “branding”. Je wilt dat de naam van jouw uitzendbureau herkenbaar is, maar ook dat hij past bij het soort uitzendbureau dat je wilt zijn. 

Check altijd bij de Kamer van koophandel (KvK) of de naam niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt. Niet minder belangrijk: is de domeinnaam nog beschikbaar voor je website? Via de website SIDN kun je controleren of .nl domeinnamen nog beschikbaar zijn. 

Heb je de naam van jouw uitzendbureau gekozen en de domeinnaam is geregistreerd? Dan kun je een logo ontwerpen. Dit kan je laten doen door een graphic designer, of zelf via internettools. Het is daarnaast verstandig om ook op social media alvast je bedrijfsnaam te claimen met een account.

4. Regel alle ondernemerszaken

Starten van een eigen uitzendbureau betekent ook dat je ondernemer wordt. Daarom moet je in ieder geval de volgende zaken regelen voor jouw bedrijf:

  • Registratie bij de KVK

    Om een KVK nummer te krijgen moet je het uitzendbureau registreren bij de Kamer van Koophandel. Het is belangrijk om aan te geven dat je gaat bemiddelen in arbeid (SBI code 78). 

  • Omzetbelastingnummer en btw-nummer

    Als je ondernemer bent heb je ook een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer nodig. Na inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) stuurt deze je gegevens door naar de Belastingdienst voor de aanvraag voor een Omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer. Deze gegevens ontvang je na ongeveer 2 weken.

  • Zakelijke bankrekening

    Open een zakelijke bankrekening. Als je slim bent zorg je dat je kiest voor een bank die te koppelen is met je boekhoudprogramma.

  • Boekhoudprogramma

    Kies een boekhoudprogramma. Er bestaan tegenwoordig tal van slimme, online boekhoudprogramma’s die eenvoudig te koppelen zijn met je zakelijke bankrekening. 

  • Laat een website ontwerpen

    Een goede website voor je eigen uitzendbureau is cruciaal. De website moet snel laden, goed werken op verschillende apparaten zoals PC, tablet en mobiele telefoon en uiteraard de look en feel uitstralen van je huisstijl. Daarnaast moet je op de website jouw vacatures kunnen plaatsen.

  • Kies de juiste e-mail software

    Voor e-mail raden wij je aan om te kiezen voor Microsoft 365 of Google Workspace. Dit zijn uitgebreide mail systemen waarbij je gelijk toegang krijgt tot andere apps zoals Teams, Word, Excel, Outlook. Een websitebouwer kan je helpen de zaken goed in te stellen.

uitzendbureau starten

5. Kies hoe je de frontoffice inricht

Wanneer je een uitzendbureau begint, heb je ook software nodig om leads, klanten, vacatures, kandidaten en uitzendkrachten te beheren. Dit wordt de frontoffice of ATS software genoemd. 

ATS staat voor Applicant Tracking System, een software-applicatie die uitzendbedrijven gebruiken om hun recruitmentprocessen te beheren. Het is ontworpen om veel taken te automatiseren, zoals het screenen van cv’s, bijhouden van sollicitantenstatus en communicatie met kandidaten.

6. Kies hoe je de backoffice inricht

Tenslotte moet je kiezen hoe je de backoffice inricht. De backoffice van een uitzendbureau is de achterkant van de organisatie, waar de administratieve, juridische en ondersteunende taken plaatsvinden. 

Taken die de backoffice bij een uitzendbureau doet, kunnen zijn:

  • Inschaling van functies en het bijbehorende salaris;
  • Bepalen van de inlenersbeloning en het opvolgend werkgeverschap;
  • Genereren, controleren en beheren van contracten, ID-bewijzen en documenten;
  • Voorfinanciering van de lonen en jouw marge
  • Bedrijfsverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen;
  • Certificeringen, G rekening en premieafdrachten;
  • Urenverwerking en salarisbetalingen;
  • Verstrekking van loonstroken en jaaropgaven;
  • Facturering en debiteurenbeheer;
  • Ziekte, verzuim en re-integratie begeleiding (arbodienst);
  • Reserveren en betalen van vakantie- en ziektegeld;
  • Reiskostenvergoeding, toeslagen, bonussen enz.;
  • Aanmelding pensioenregelingen en afdracht premies;
  • Uitvoeren van mogelijke loonbeslagen;
  • Verwerking loonsverhogingen en wetswijzigingen;
  • Verwerking van aanzeggingen, opzeggingen, overnames

Zoals je ziet, zijn de taken die een backoffice uitvoert erg divers en complex. Daarom raden wij startende uitzendondernemers aan om hun backoffice uit te besteden.

Uitzendbureau starten met One

Meer dan 400 ondernemers in de uitzendbranche hebben al gekozen voor een samenwerking met One:

  • Ruim 13 jaar ervaring
  • Direct een eigen uitzendbureau starten zonder grote investeringen;
  • Wij bieden recruitment tools en hulp bij Werving & Selectie van kandidaten;
  • One is volledig gecertificeerd (ABU, NEN en SNA, VCU);
  • Wij kennen géén franchise fees, maandelijkse kosten of omzetverplichting;
  • Uitingen doen we met jouw eigen logo;
  • Je krijgt gratis een ijzersterke eigen portal om alles te beheren;
  • Je hebt géén kosten voor verloningsoftware, keurmerken, verzekeringen enz.;
  • Je loopt géén debiteurenrisico’s en hoeft niet achter onbetaalde facturen aan;
  • Je loopt géén enkel werkgeversrisico, ook niet bij ziekte;
  • Wekelijks uitbetaling van jouw marge ook als de klant nog niet heeft betaald;
  • Diverse cursussen en trainingen voor starters;
  • Unieke samenwerking met andere intermediairs;
  • Professionele en persoonlijke helpdesk.

Ja, stuur mij meer informatie!

Ontvang een voorstel met onze tarieven