Referral recruitment is het werven via verwijzingen en is een uiterst effectieve wervingsmethode die mensen activeert om hun netwerken af te speuren naar potentiële kandidaten die ze kunnen doorverwijzen voor openstaande vacatures. Onderzoek toont aan dat doorverwijzende kandidaten van hogere kwaliteit zijn dan andere kandidaten. En als ze eenmaal aangenomen zijn, zijn het gelukkigere en succesvollere werknemers.
Hoe werkt het?
Het opzetten van een verwijzingsprogramma is vrij eenvoudig: Je vraagt iedereen in je netwerk die je vertrouwt om kandidaten voor openstaande vacatures door te verwijzen, en je kunt ervoor kiezen om ze te stimuleren met een beloning (geld of een cadeautje).
5 voordelen van referral recruitment
Betere retentiecijfers
Werknemers die via een verwijzingsprogramma zijn gevonden hebben hogere retentiepercentages (het behoud van medewerkers). In een studie van Deloitte werden de volgende retentiepercentages van kandidaten uit verschillende bronnen over drie jaar vergeleken:
- Verwijzingen door werknemers – 42% retentie.
- Job boards – 32% retentie.
- Carrièresites – 14% retentie.
Werknemers die andere werknemers aanbevelen, bezitten een grondige kennis van de werkplek en de dagelijkse eisen van de organisatie. Ze zijn ze uitgerust met een beter operationeel inzicht dan de recruiter. Dit inzicht wordt vaak doorgegeven aan doorverwezen kandidaten. Kandidaten die je via de vacaturesite of jobboards gevonden hebt, missen vaak dit waardevolle inzicht.
Kortere doorlooptijd
Hoe langer het proces om mensen aan te werven, hoe meer risico je loopt het talent in je pijplijn te verliezen. Een studie wijst uit dat de aannametijd voor doorverwezen werknemers op 29 dagen wordt geschat, vergeleken met 39 dagen voor sollicitanten die via vacaturebanken worden aangenomen en 55 dagen via je carrièrepagina. Om een efficiënt rekruteringsproces te verzekeren, geef je doorverwezen kandidaten voorrang boven andere sollicitanten door ze in je Applicant Tracking System (ATS) te taggen.
Voorgekwalificeerde kandidaten
Doorverwijzingen van werknemers geven je bedrijf toegang tot kandidaten met moeilijk te vinden vaardigheden. Doorgaans zullen mensen in een netwerk contacten leggen met mensen die een soortgelijke baan als zij hebben. Kandidaten die via referrals van werknemers komen, zijn dus vooraf al gekwalificeerd door je eigen werknemers. Daardoor kunnen doorverwezen kandidaten sneller door je pijplijn lopen dan kandidaten die je via traditionele wervingsbronnen vindt.
Lagere kosten
Wanneer je werknemers toptalent voor je werven, verlaag je je kosten voor het werven van talent aanzienlijk. Je bespaart namelijk op advertentiekosten voor jobboards, wervingsacties en meer. De financiële beloning die je een werknemer betaalt als een doorverwezen persoon wordt aangenomen is vaak maar een fractie van de andere wervingskosten. Referral recruitment is daarmee een van de goedkoopste manieren om nieuwe kandidaten te vinden.
Betere aansluiting bij de bedrijfscultuur
Een betere aansluiting bij de bedrijfscultuur leidt tot hogere retentiecijfers en gelukkigere werknemers. Bijna negen van de tien mislukte wervingen worden toegeschreven aan problemen die te maken hebben met aansluiting bij de bedrijfscultuur en niet zozeer aan het vermogen van de kandidaat om het werk te doen waarvoor hij of zij is aangenomen. Een succesvol programma voor referral recruitment kan helpen dit doel te bereiken, want je werknemers bevinden zich in de beste positie om te beoordelen of een doorverwezen kandidaat geschikt is om binnen je bedrijf te passen.
Lees ook: