fbpx

Uitzendbureaus kiezen minder vaak voor franchising Oude Stijl

franchising

Uitzendbureaus kiezen minder vaak voor franchising Oude Stijl

Startende ondernemers in de uitzendbranche sloten zich voorheen vaak aan bij een gevestigde naam via een franchiseconstructie. Dan hadden ze meteen al een backoffice en genoeg ‘national accounts’ waar direct omzet uit voortkwam. Veel ondernemers zijn hiervan teruggekomen en opereren tegenwoordig liever zelfstandig met een goede backoffice die ze zelf uitkiezen. Of met een transparante partij die de voordelen van het gezamenlijke front verbinden met een eerlijke prijsstelling. Maar waarom is franchisen steeds minder populair in de flexbranche?

Franchiseconstructie

Een franchisegever laat de franchisenemer naar buiten treden onder de franchisenaam. Daar hoort een exclusief gebied bij. De ondernemer betaalt hiervoor een entree-fee, een hoge factor en een exit-fee wanneer de franchisenemer besluit te stoppen. Overigens geldt deze exclusiviteit niet voor de franchisegever. Die plaatst onder een andere bedrijfsnaam wel franchisenemers in jouw exclusieve gebied!

Stoppen als franchisenemer

Stoppen als franchisenemer blijkt in de praktijk erg lastig. Zo heeft de franchisegever vetorecht en is er sprake van een concurrentiebeding. Je mag bijvoorbeeld het eerste jaar niet actief zijn in je eigen regio. Extra lastig als je hier ook woont. De optie bestaat om je franchiseonderneming terug te verkopen aan de franchisegever. Je begrijpt dat dit bedrag het nooit haalt bij datgene wat jij er al in hebt gestopt. Ook je netwerk van opdrachtgevers waar je zo hard aan hebt gewerkt, ben je in een klap kwijt wanneer je stopt als franchisenemer.

Trend

Wat je nu ziet, is dat veel franchiseorganisaties stagneren en hun verdienmodel aanpassen. De ondernemer krijgt 0% service bij de ‘national accounts’. Het ziekteverzuim en de arbeidsre-integratie moeten franchisenemers vaak zelf doen. Doordat de beloofde vaste omzet uitblijft en de franchisegever onevenredig kosten doorbelast aan franchisenemers, zijn veel ondernemers vrij snel gedwongen om te stoppen. Hierdoor ontvangt de franchiseorganisatie in korte tijd een entree-fee én een exit-fee en gaat daarna weer vrolijk met een andere ondernemer in zee. Dit doet de kwaliteit van de dienstverlening geen goed.

Tips voor franchisenemers

Mocht je overwegen om een franchiseovereenkomst aan te gaan, let dan op de volgende zaken:

  • Kijk naar de tarieven die de franchiseorganisatie hanteert bij de ‘national accounts’.
  • Krijg helder op welke manieren je de overeenkomst kunt beëindigen.
  • Wees alert op in- en uitstap fees.
  • Sluit een zelfstandig avontuur niet uit.
  • Wees overtuigd van je eigen waarde toevoeging
  • Vind de juiste partners die jou helpen je doel te bereiken.
  • Backoffice specialisten zoals One ondersteunen (franchise)ondernemers in de flexbranche door het overzicht en transparantie heeft een startende (franchise) ondernemer dus geen verborgen kosten in de factor te verwachten.
  • Met onder andere gratis software, advies en kennisworkshops steunt One de flexondernemer.
  • Ze ontzorgen tevens de flexondernemer volledig door voorfinanciering, verloning, facturering, debiteurenbeheer en de overname van het ziekte en re-integratietraject.

Lees ook:


Hoe nuttig vind je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4,20 out of 5)

Loading...