fbpx

Ben ik geschikt om een eigen uitzendbureau te starten?

Ben ik geschikt om een eigen uitzendbureau te starten?

One People Services verzorgt al meer dan 10 jaar de backoffice voor uitzendbureaus. In die afgelopen periode hebben wij heel veel starters geholpen bij het opzetten van hun uitzendonderneming. Helaas was niet iedere starter even succesvol. Als je van plan bent om een eigen uitzendbureau te starten, is het wijs om jezelf eerst de vraag te stellen: “Ben ik geschikt om een eigen uitzendbureau te starten?”

Of je geschikt bent om een eigen uitzendbureau op te zetten, hangt af van verschillende factoren. Wij hebben de belangrijkste (deel)vragen die je jezelf zou moeten stellen op een rij gezet.

Heb je voldoende ervaring?

Als je nog nooit eerder ondernemer bent geweest en ook geen enkele ervaring hebt als bijvoorbeeld recruiter, intercedent, vestigingsmanager van een uitzendbureau, HR manager of vergelijkbare functie, dan kan je beter eerst werkervaring opdoen in loondienst. Door eerst zelf te werken bij een uitzendbureau leer je hoe de flexbranche in elkaar steekt, hoe je klanten en flexwerkers vindt en hoe je goede vacatureteksten schrijft. Zo kan je ontdekken waar je goed in bent en op welke gebieden je misschien nog moet bijleren.

Daarnaast is het belangrijk dat je de branche waarin je gaat bemiddelen goed kent. Weet jij de belangrijkste functies in jouw branche? Weet je wat ze precies inhouden? Als je bijvoorbeeld gaat bemiddelen in chauffeurs, dan moet je wel het verschil weten tussen een heftruckchauffeur en een touringcarchauffeur.

Heb je voldoende kennis van zaken?

Als starter is een backoffice voor je uitzendbureau heel belangrijk. Een backoffice bureau zorgt ervoor dat jij geen grote investeringen hoeft te doen in software, certificeringen, financiering en personeel. Ook kan een backoffice je helpen bij de juiste inschaling van uitzendkrachten of complexe arbeidsrechtelijke zaken. Maar als uitzendondernemer voer jij de gesprekken met je klanten en kandidaten. Dan moet je basiskennis wel op peil zijn.

Want als klanten je vragen stellen en je kan deze niet goed beantwoorden, zullen ze twijfelen aan je expertise en niet zo snel met je in zee gaan. Verder is het belangrijk dat je precies weet waar je op moet letten als je het tarief voor een klant bepaalt. Je kan jezelf al snel uit de markt prijzen of juist veel te weinig vragen waardoor je later terug moet naar de klant omdat je offerte te laag was.

TIP: Doe de Basistraining – Starten in de Uitzendbranche. Je leert dan in 1 dag de ins-en-outs van het runnen van je eigen uitzendbureau. Bovendien krijg je gratis toegang tot een e-learning omgeving om de basis wet -en regelgeving te leren.

Heb je al een netwerk?

Misschien heb je weinig ervaring, maar wel een groot netwerk van klanten waar je aan mag leveren of kun je een grote pool aanboren van flexwerkers in je branche. In beide gevallen heb je dan al een streepje voor op je collega starters.

Pak je makkelijk de telefoon?

Heb je een eigen uitzendbureau, dan zal je veel bellen en gebeld worden. Bellen met mogelijk geschikte kandidaten, bellen met opdrachtgevers en uitzendkrachten of bellen naar potentiële leads. Als je het vervelend of zelfs eng vindt om veel te bellen, kan je misschien beter een andere baan zoeken want als flexondernemer zit je een groot gedeelte van de dag in communicatie met anderen.

Ben je voldoende bereikbaar?

Als je met klanten en flexwerkers werkt, zal je ook bereikbaar moeten zijn. Ze hebben wellicht vragen over een factuur, vacature of loonstrook. Ben je in staat om snel je klanten en kandidaten te woord te staan of per e-mail te beantwoorden?

Heb je een financieel plan?

Als ondernemer krijg je ook te maken met diverse starterskosten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van een laptop, internet, telefoon, kosten voor administratiesoftware, een eigen website, logo ontwerp, visitekaartjes, briefpapier enz. Heb je wel geld om deze zaken aan te schaffen?

Misschien ga je ook zelf facturen sturen, bijvoorbeeld in het geval van W&S opdrachten. In dat geval krijg je ook te maken met een debiteurenadministratie. Je moet dan betalingsvoorwaarden vastleggen bij de KVK, facturen opstellen en sturen. Controleren of er op tijd is betaald en betalingsherinneringen sturen. Debiteurenbeheer wordt nog al eens onderschat. Je kan er niet altijd van uitgaan dat iedere klant op tijd betaalt. Heb je voldoende financiële buffer om een late betaling op te vangen? Zeker de eerste twee jaar ben je misschien nog niet in staat om volledig van de inkomsten van je bedrijf te leven. Heb je voldoende additionele inkomsten of financiële middelen om de eerste 1 a à 2 jaar te overbruggen?

Kan je een administratie bijhouden?

Het runnen van een eigen uitzendbureau is meer dan alleen een match maken tussen vacature en kandidaat. Je wordt namelijk ook ondernemer en daar horen een aantal basiszaken bij waar elke ondernemer mee te maken krijgt, zoals:

  1. Inschrijving bij de KVK als bedrijf.
  2. Een BTW nummer aanvragen.
  3. Een zakelijk bankrekening openen.
  4. Een boekhouding (laten) bijhouden, inclusief BTW aangifte per kwartaal.
  5. Jaarrekening (laten) opstellen om de winst te bepalen voor de Inkomstenbelasting.
  6. Algemene voorwaarden opstellen en deponeren bij de KVK.

Je zult een deel van je tijd dus moeten besteden aan het bijhouden van een boekhouding. Dit wordt door starters vaak zelf gedaan om kosten te besparen, want een accountant rekent bijvoorbeeld al gauw 1500 EUR voor het samenstellen van de jaarrekening. Het vergt wel enige kennis en discipline om je administratie bij te houden: zakelijke -en privé-uitgaven scheiden; inkomsten, uitgaven en investeringen boeken; op tijd BTW aangifte te doen, enz.

Zelfs wanneer je je administratie uit handen geeft aan een accountant of administratiekantoor, besef dan dat je altijd zelf verantwoordelijk blijft voor de juistheid van je administratie. Als er iets niet klopt, komt de fiscus bij jou en niet bij je accountant.

Conclusie

Het starten van een eigen uitzendbureau is relatief eenvoudig, zeker als je samenwerkt met een backoffice, maar om een uitzendbureau succesvol te maken, wordt mede bepaald door factoren zoals werkervaring, branchekennis, persoonlijkheid, een groot netwerk en een gedegen financieel plan.

Meer weten? Kijk op www.oneps.nl of download een van onze whitepapers:


Hoe nuttig vind je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (35 votes, average: 4,80 out of 5)

Laden...

Tags: