fbpx

Urenbriefjes, werving- en selectieprocedures, loonbetalingen, facturen, cao-kwesties, vragen van opdrachtgevers en flexwerkers, acquisitie, audits, ziekte en verzuim: waar houd je je als intermediair eigenlijk niet mee bezig? Heel veel zaken gaan je prima af, maar in een aantal kun je ook ontzorgd worden. Wij beschrijven 5 zorgen die je niet meer hebt als je een gecertificeerde backoffice inschakelt.

Intermediairs maken heel bewust de keuze om een backoffice in te schakelen als ze net starten of als ze van een franchiseonderneming komen. Het kan ook voorkomen dat een ondernemer al een tijdje bezig is en erachter komt dat hij sommige onderdelen liever uitbesteedt vanwege tijdgebrek of hoge kosten. Dan heb je nog een groep snelle groeiers die alles goed kunnen behappen, totdat er een grote nieuwe klant bij komt. Ook dan biedt het inschakelen van een backoffice uitkomst. Maar welke zaken besteed je dan uit? De volgende 5 zorgen heb je dan in ieder geval niet meer:

1. Debiteurenbeheer en verzekering van betaling

Je backoffice zorgt voor de facturatie van je opdrachtgevers en het debiteurenbeheer (aanmanen en incasso). Bij een faillissement ben je als intermediair toch verzekerd van je marge omdat het backoffice garant staat.

2. Voorfinanciering

Salarissen en marges worden direct uitbetaald door je backoffice. Je hoeft dus niet de gebruikelijke 2 maanden te wachten op het ontvangen van je marges. Dit zorgt voor een goede cashflow en een financieel gezonde organisatie. Zo kun je ook grote opdrachtgevers bedienen en heb je geen liquiditeitszorgen.

3. CAO-kwesties en loonvragen

Van een intermediair wordt verwacht dat hij honderden cao’s kent en alle loonvragen kan beantwoorden. In de praktijk is dit erg lastig. Je hebt gewoonweg niet de tijd om je in te lezen. Een backoffice heeft cao-specialisten in huis die jou van a tot z hierover kunnen informeren.

4. Audits

Klanten verwachten dat je een gecertificeerd bent (NEN4400-1, ABU, SNA, VCU).  Grote bedrijven werken alleen met gecertificeerde uitzendbureaus. Bij certificeringen horen audits. Deze audits vragen heel veel van een intermediair. De werkprocessen en dossiers worden minutieus onderzocht en getoetst. Wanneer zaken niet in orde zijn, kan dit tot grote boetes leiden. Wanneer je een partnership aangaat met een backoffice val je onder de certificeringen van je backoffice. Dat betekent concreet dat je zelf als intermediair geen audits hoeft te doen, omdat je backoffice het juridisch werkgeverschap jou uit handen neemt.

5. IT

Door je backoffice uit te besteden hoef je niet te investeren in dure softwarelicenties voor salarisadministratie en CRM-systemen. Het backoffice levert jou toegang tot je eigen backofficeportal en app waar je leads, opdrachtgevers, flexwerkers en plaatsingen eenvoudig kunt beheren en inzien. Via de portal zie je wat er gebeurt met jouw plaatsingen en houd je de controle over je eigen database. Wel zo prettig.