fbpx

45 Vragen die je als recruiter kunt stellen aan een klant

45 Vragen die je als recruiter kunt stellen aan een klant

Bij het werven van personeel is goede communicatie belangrijk. Wanneer je een vacature mag vullen, is het belangrijk dat je alle details kent. De juiste vragen stellen op de juiste momenten van het proces is een must.

Zoals je je kunt voorstellen, zijn er veel dingen die een klant en een recruiter moeten bespreken vóór een zoekopdracht. De meest voorkomende vragen tijdens een intakegesprek vallen ruwweg in vier categorieën uiteen:

  • Vragen over de opdracht
  • Vragen over het bedrijf zelf
  • Vragen over toekomstige kandidaten
  • Vragen over het proces

Vragen die je de klant kunt stellen bij het aannemen van de opdracht

Hoera! Je hebt een opdracht gekregen. Nu is het tijd om een heleboel vragen te stellen en de opdracht grondig te kwalificeren. Het begin van het proces is de beste tijd om vragen te stellen. Dat komt omdat de antwoorden die je krijgt je later veel tijd, energie en moeite kunnen besparen. Nu meer vragen = later minder hoofdpijn. Met dat in gedachten staan hieronder vragen die je aan de klant kunt stellen bij het aannemen van een opdracht:

  • Hoe lang staat deze functie al open?
  • Is er een hoge mate van urgentie verbonden aan deze positie?
  • Nemen jullie de kandidaat zelf in dienst (W&S opdracht) of kiezen jullie ervoor om het werkgeverschap uit te besteden (uitzenden/detacheren).
  • Wat hebben jullie tot nu toe gedaan om te proberen deze vacature te vervullen?
  • Welke kanalen hebben jullie gebruikt om talent te werven?
  • Hebben jullie al een eigen functieprofiel opgesteld?
  • Wat is de reikwijdte van het salaris?
  • Waarom zouden topkandidaten deze functie moeten overwegen?
  • Welk carrière pad is er beschikbaar voor iemand in deze functie?
  • Als ik de perfecte kandidaat zou vinden, hoe snel zou je dan met hem of haar aan de slag kunnen?

Vragen die je de klant kunt stellen over het bedrijf

Oké, nu de vragen over de opdracht uit de weg zijn, gaan we over naar de volgende fase. De functie zelf is maar één deel van de vergelijking. Kandidaten, vooral topkandidaten, maken een overstap voor meer dan alleen de functie. Ze maken ook een overstap omdat ze voor de organisatie willen werken.

Het is dus je taak om zoveel mogelijk te weten te komen over het bedrijf. Met dat in gedachten staan hieronder vragen voor recruiters om over het bedrijf te stellen:

  • Hoe ziet jullie team er nu uit?
  • Wie worden de directe collega’s?
  • Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven? 
  • Hoe is de sfeer binnen de teams? Doen jullie wel eens iets buiten werk om? Worden er uitjes gepland? Is er een feestcommissie?
  • Wat doen jullie met de lunch? Is dat samen of moet je daar zelf voor zorgen?
  • Hoe heb je de huidige top performers in je bedrijf gevonden?
  • Hoe zit het met het verloop binnen jullie bedrijf?
  • Is de huidige vacature ter vervanging of ter uitbreiding? En waarom?
  • Waarom vinden jullie collega’s het zo leuk bij jullie bedrijf?

Over de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf:

  • Waarom vinden jullie collega’s het zo leuk bij jullie bedrijf?
  • Wat is de salarisrange?
  • Hoeveel vakantiedagen?
  • Bonussen/commissie/13e maand/Toeslagen?
  • Hoeveel vrijheid/ruimte krijgt iemand om zich te ontwikkelen en/of met nieuwe ideeën te komen?
  • Is het mogelijk om 32 uur te werken i.p.v. 40 uur?
  • Welke extraatjes of voordelen biedt je bedrijf aan haar werknemers?

Vragen die recruiters aan klanten kunnen stellen over de kandidaat

Je hebt vragen gesteld over de functie en het bedrijf. Nu is het tijd om te achterhalen hoe de ideale kandidaat eruit zou moeten zien volgens de klant. Want dat is wat je wilt weten als je een kandidaat gaat zoeken. In wezen wil je wat in het hoofd van de klant omgaat, afstemmen op wat jij kunt bieden.

  • Als je een beschrijving van de ideale collega voor deze rol zou moeten geven, hoe zou deze er dan uit zien?
  • Wat voor achtergrond hebben de huidige collega’s in die rol (gehad)?
  • Hoe ziet een dag/week eruit? Begin bij de kop koffie/parkeren van de fiets.
  • Als je tot nu toe kandidaten voor de functie hebt afgewezen, wat waren dan de redenen?
  • Aan welke projecten zal de kandidaat werken?
  • Welke bijvoeglijke naamwoorden beschrijven een persoon die in deze fuctie succesvol zou zijn?
  • Wat zijn de “must-have” kwaliteiten van de kandidaat? (ervaring, opleiding, skills?)
  • Wat zijn de “like-to-have” kandidaat kwaliteiten?
  • Welke persoonlijkheidskenmerken hebben in het verleden voor je bedrijf goed gewerkt?
  • Welke persoonlijkheidskenmerken hebben voor je bedrijf niet goed uitgepakt?

Vragen die recruiters aan klanten kunnen stellen over het proces

Zelfs als je alles tot hier toe “in orde” hebt gemaakt, kan het nog misgaan. De reden? Het proces.

De beste manier om ervoor te zorgen dat de (aan)wervende managers zich aan de afspraken houden, is door vragen te stellen over hun deel van de afspraak. Als je eenmaal antwoorden hebt, kun je verwachtingen scheppen voor wat er in het begin zal gebeuren.

Hieronder staan vragen over het proces:

  • Hoe ver zitten jullie al in het wervingsproces?
  • Hoeveel mensen heb je voor deze functie geïnterviewd?
  • Zijn wij het enige bedrijf dat aan deze vacature werkt of is ze al aan iedereen vrijgegeven?
  • Als jij niet verantwoordelijk bent voor het werven voor je team of bedrijf, wie is dat dan wel?
  • Bij je afwezigheid, aan wie kan ik nog meer vragen stellen over de functie of de eisen die aan de kandidaat gesteld worden?
  • Wat is jullie beschikbaarheid voor het voeren van sollicitatiegesprekken?
  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?

Conclusie

Wanneer je als recruiter een opdracht krijgt, is het belangrijk veel vragen te stellen zodat je alle details goed kent. Stel niet alleen vragen over de functie. Vraag ook naar het bedrijf, de ideale kandidaat en het proces. Zo kan je veel beter de juiste match maken.